10 mei 2021

Nationaal Park Hollandse Duinen is tien kersverse ambassadeurs rijker. Twee ondernemers die deelnamen aan de eerste cursus Gastheer van Nationaal Park Hollandse Duinen vertellen wat hen verraste en welke lessen ze meenemen in hun dagelijks werk. Penny Kromhout van Vakantiepark Koningshof in Rijnsburg ontdekte de natuur op haar terrein en Kees van Delft van B&B-Pension Het Oude Dorp in Katwijk verrijkte zijn kennis over het gebied.

“Gasten komen voor het hele gebied.”
De reden voor beide ondernemers om deel te nemen aan de cursus Gastheer van NPHD komt voort uit de behoefte van hun gasten, die willen genieten van natuur en landschap. “Ook voor mij en mijn broer zijn natuur en landschap altijd belangrijk geweest bij onze bedrijfsvoering”, zegt Kromhout. “Ons vakantiepark is zestig jaar geleden vanuit de boerderij van onze grootouders ontstaan, toen mijn opa tentjes ging zetten op het weiland waar eerst de paarden stonden.” In de loop der jaren veranderde het terrein met de wensen van de gasten mee. “Nu zijn we met een landschapsarchitect een toekomstvisie aan het maken. Ik wilde weten wat het gastheerschap hierin kan betekenen, ook als we ons plan bij de gemeente gaan indienen.”

Van Delft merkt dat de gasten in zijn B&B, in een bollenschuur uit 1904, een weidse blik hebben: “Onze gasten hoeven niet alleen naar Katwijk of het strand, ze willen ook naar Leiden en naar de bollenvelden”, zegt hij. “Ze komen voor het hele gebied. Ik vind het leuk om ze tips te geven waar ze mooi kunnen fietsen en wandelen. Daar wilde ik graag handvatten voor krijgen, zodat ik ze meer over het gebied kan vertellen.”

“Hé, daar staat een zwarte den.”
Het ontdekken van de natuur in haar eigen achtertuin was een van de onderwerpen die Kromhout aansprak. “Ik vond het heel leuk om op het vakantiepark rond te gaan lopen op zoek naar boomknoppen om bomen te herkennen. Dat was een van de opdrachten. Normaal kijk ik alleen of het gras niet te hoog is en of er ergens gesnoeid moet worden. Nu loop je rond en zie je: ‘Hé, daar staat een Zwarte den’. Mijn collega’s verwachten dat niet van mij, maar ik vind het helemaal top. Dat je daar opeens op gaat letten: ‘Oh, dat is een Els’.”

Ook Van Delft is die opdracht bijgebleven: “Door met een zoekkaart schelpen en paddenstoelen te gaan zoeken, krijgen die dingen meer waarde dan daarvoor, omdat je je erin verdiept.” Verder noemt hij de filmpjes die alle deelnemers maakten over hun favoriete plek in het gebied: “Ik vond het heel leuk om plekken te zien die ik zelf niet ken.” Dat beaamt Kromhout. Zij was verrast over het feit dat ze door het maken van haar filmpje zoveel historie en cultuur in haar directe omgeving tegenkwam.

Streekproduct Tutti frutti
De cursus leverde Kromhout, naast de contacten met de andere deelnemers, ook een nieuwe samenwerking op – met een dorpsgenoot. “Eén van de opdrachten was op zoek te gaan naar streekproducten. Ik ging naar Gerardo van Egmond van Gezonder Groen, de indoorvolkstuin die om de hoek zit. Daar kun je bijvoorbeeld aardbeien plukken en hij verkoopt naast onbespoten groente en fruit ook antibioticavrij vlees. Hij had eigengemaakte tutti frutti, gekweekt in zijn kas. Gaaf dat dit streekproduct hier om de hoek verkrijgbaar is. Met hem ga ik dan ook verder samenwerken.”

“Je wordt er rijker van.”
Het viel Van Delft op hoe professioneel de cursus was opgezet. “De docent van IVN en de materialen die ze gebruiken, het was inspirerend. Het verbaasde me hoeveel kennis en plannen er aan het Nationaal Park ten grondslag liggen. Ik zou anderen zeker aanraden om deze cursus te volgen. Je gaat groter denken, je leert hoe divers en karakteristiek je omgeving is. Daar word je rijker van en zo kun je je gasten beter adviseren.”

Hoe denken zij hun nieuwe kennis te gaan delen met hun gasten? Kromhout organiseert al enige jaren uitjes in de natuur voor kinderen. “Dat is leuk en met kinderen best makkelijk. Aan volwassenen delen we fietsroutes uit en we kunnen de zoekkaarten bij de receptie leggen. Verder denk ik aan een stukje op onze website over de omgevingshistorie.” En, voegt ze eraan toe: “Voor je gasten is het belangrijk dat het Nationaal Park herkenbaar is.” Ze is dan ook blij met de aankondiging dat er schildjes komen die de ondernemers in het Nationaal Park bij hun deur kunnen hangen. Dat is precies wat ook Van Delft benadrukt: “Je hebt een kapstok nodig om het verhaal van het Nationaal Park te vertellen. Het label Nationaal Park kom ik nu nog bijna nergens tegen. Leuke plattegronden van het gebied die ik mijn gasten kan meegeven kunnen al enorm helpen om het label bekend te maken.”

Trots
Een overkoepelend en herkenbaar merk laat de samenhang zien tussen al die uiteenlopende pluspunten in het gebied, wat beide ondernemers zo aanspreekt. “Het Nationaal Park is een mooi label”, vindt Van Delft. “Het gebied van de Hollandse Duinen is heel breed; zelfs Den Haag valt eronder. Als je al die bezienswaardigheden aan elkaar verbindt onder de vlag van het Nationale Park, dan krijg je samenhang en ontstaat er synergie. Dan bereik je samen een hoger niveau. Het geeft je een trots gevoel. Daar wil ik bij zijn.”

Nieuwsoverzicht

Andere nieuwsberichten

Nieuwsoverzicht